ای بی اس (سیستم ترمز ضد قفل) (ABS (Anti Lock Brake System

تعریف:
سیستم ترمز ضد قفل سیستمی است که با استفاده از یک مدار کنترل هیدرولیکی یا الکتریکی و با استفاده از قطع و وصل مکرر ترمز، از قفل شدن چرخها جلوگیری می کند.

توضیح:
قفل شدن چرخها در هنگام ترمز گیریهای شدید، باعث سرخوردن خودرو می شود. سر خوردن خودرو در هنگام ترمز گرفتنهای شدید دو مشکل ایجاد می کند:
۱- کاهش نسبی نیروی ترمز نسبت به حالت ایده آل

۲- عدم فرمان پذیری خودرو در هنگام سرخوردن

ABS
سیستم ABS با تخمین لرزش چرخها مانع از قفل شدن آنها و در نتیجه مانع از سرخوردن می شود. در عمل وقتی این سیستم وارد عمل می شود، پالسهای مربعی تولید نموده که باعث باز و بسته شدن سوپاپ های مرتبط با سیستم ترمز می شود و بدین صورت می توان گفت که این سیستم ترمزگیری را قطع و وصل می نماید، البته با سرعتی در حدود ۱۵ مرتبه در ثانیه.

پس در نتیجه داشتن سیستم ABS افزایش حدود ۳۰ درصدی نیروی ترمزی و قابلیت فرمان پذیری در هنگام ترمزهای شدید است.
تأثیر این سیستم در هنگام لغزنده بودن سطح جاده محسوس تر است. لازم به ذکر است داشتن سیستم ABS در ترمزگیریهای معمولی با سرعتهای پایین تفاوتی با سرعتهای معمولی ندارد.

ABS دوکاناله: سیستمی است که کنترل عدم لغزش در هر جفت چرخ (چرخ های ضربدری) توسط یک کنترلر اجرا می شود.
ABS چهارکاناله: سیستمی است که کنترل عدم لغزش در هر چرخ خودرو به صورت جداگانه توسط یک کنترلر اجرا می شود.

همچنین کمپانی مرسدس بنز با همکاری شرکت بوش توانستند برای نخستین بار در سال ۱۹۷۸ این سیستم را روی کلاس S خود نصب نمایند.

سیستم ABS شامل ۴ بخش می باشد:
۱- سنسور سرعت Speed Sensor
۲- پمپ Pump
۳- سوپاپ Valve
۴- کنترلر Controller

منبع : http://www.iranecar.com

Check Also

موتور دیزل: آشنایی و عملکرد

موتور دیزل گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − هجده =