صفحه اصلی / دانستنی های پزشکی سلامت / این کارها را انجام دهید تا سرما نخورید

این کارها را انجام دهید تا سرما نخورید

وقتی که روزها کوتاهتر می‌شوند و دمای هوا کاهش می‌یابند، هول و ولای سرماخوردگی هم به دلمان می‌افتد. بزرگسالان معمولاً بین یک تا سه بار و خردسالان معمولاً شش بار در سال سرما می‌خورند. و به ازای هر نفر که علناً سرفه و عطسه می‌کنند، دو سه نفری هم هستند که بدون اینکه علائم سرماخوردگی را داشته باشند، ناقل ویروسند.شما با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید ایمنی بدنتان در مقابل ویروس‌ها را افزایش دهید و اگر هم یک وقت سرما خوردید، این روش ها به شما کمک می‌کنند تا شدت علائم و عوارض سرماخوردگی را در خود کاهش دهید:
دستتان را زیاد بشویید : خیلی وقت ها ادعا می‌شود که فلان محصول یا فلان کار، به پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند، اما با این وجود موثرترین روش برای جلوگیری از سرماخوردگی شستن دست‌هاست. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، دستتان را حداقل به مدت ۱۵ ثانیه با صابون بشویید.وقتی که افراد بیمار سرفه یا عطسه می‌کنند، قطرات لیز روی سطوح اطرافشان پخش می‌شود که ناقل ویروس سرماخوردگی هستند.
بیشتر موارد ابتلا به سرماخوردگی ناشی از لمس این سطوح و سپس تماس انگشتان با بینی و چشمان است. بزرگسالان به طور متوسط در هر ساعت ۱۶ بار صورت خود را لمس می‌کنند.اگر به صابون دسترسی ندارید، ضدعفونی‌کننده‌های دست نیز تقریباٌ به همان میزان برای کشتن میکروب ها به کار می‌آیند. ضدعفونی‌کننده‌ها می‌توانند ۳۰ تا ۵۰ درصد از خطر ابتلا به سرماخوردگی بکاهند.به یاد داشته باشید که ویروس ها به سرعت در ادارات، خانه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی پخش می‌شوند.

زینک مصرف کنید : یکی از مکمل‌های خوراکی‌ای که در درمان سرماخوردگی موثرند، زینک است. این زینک باید به شکل نقل یا پودر قابل حل در مایع باشد، تا بتوان آن را در داخل دهان چرخاند و به سطح داخلی دهان مالید، چرا که زینک مستقیماً به ذرات ویروس می‌چسبد و آنها را غیر فعال می‌کند. مصرف ۳۰ تا ۲۰۰ میلی گرم زینک در روز، در کوتاه مدت ضرری ندارد. همچنین به غیر از مواقع سرماخوردگی، در صورت کمبود زینک بدن، باز هم با استفاده از زینک به مقدار توصیه شده می‌توان از فواید آن برای بدن بهره برد.

هوای انگشتانتان را داشته باشید :‌هنگام بیرون رفتن در هوای سرد، علاوه بر پوشاندن سر و گردن، اطمینان حاصل کنید که کفش هایتان هم گرم هستند و آب به آنها نفوذ نمی‌کند. ظاهراً سرد شدن هر بخشی از بدن، می‌تواند احتمال سرماخوردگی را افزایش دهد. اما این احتمال با قرار گرفتن پاهایمان در معرض سرما بسیار بالاتر می‌رود. سرما دفاع بدن ما را ضعیف می‌کند و به ویروس ها اجازه می‌دهد تا عوارض سرماخوردگی را در ما ایجاد کنند.

ماست بخورید :‌شاید بدانید که مصرف ماست حاوی پروبیوتیک به بهبود کارکرد منظم دستگاه گوارش در افراد کمک می‌کند. همچنین نشان داده شده است که پروبیوتیک‌ها، که میکروارگانیسم های زنده‌ای هستند که شامل چند باکتری مفید می‌شوند، می‌توانند دستگاه ایمنی بدن را نیز تقویت کنند. تحقیقات محققان کرۀ جنوبی نشان داده است که مصرف ماست های حاوی پروبیوتیک برای سه ماه می‌تواند مقابله با سرماخوردگی را آسانتر کند.

غدد چشایی‌تان را تحریک کنید :‌وقتی که گلویتان می‌خارد و سرفه می‌کنید، بهترین روش مقابله، نوشیدن نوشیدنی‌های خوشمزه، داغ و با طعم میوه یا معجون عسل و لیمو است. این نوشیدنی‌ها با تحریک تولید بزاق موجب بهتر شدن گلودرد و سرفه می‌شوند.عسل این مزیت را داراست که برای کودکان بین یک تا شش سال هم مناسب است. یعنی سنینی که در آن نباید به کودک داروهای ضدسرفه داد. به کودکان زیر یک سال عسل ندهید، چرا که خطر بوتولیسم وجود دارد. اما با دادن یک قاشق عسل به کودکان بزرگتر در شب ها، می‌توان با کاهش سرفه به خواب آنها کمک کرد.

چای سبز بنوشید :‌نوعی آمینو اسید که در چای سبز وجود دارد، به پیشگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند. محققان آمریکایی دریافته‌اند که وجود ترکیبی در چای سبز به نام “ال-تینین”، مانع از ابتلا به سرماخوردگی شده و در صورت ابتلا، عوارض سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

منبع : http://www.rooznamekhabar.ir

این مطلب را نیز بخوانید

دانستنی هایی درباره دندان ها

معمولاً ما به دندان تا زمانی که دچار مشکل جدی نشود، توجه زیادی نمی کنیم. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 10 =